|
Post by Sally on Sept 7, 2014 18:21:31 GMT
MV Viva La May "May"n päiväkirja.
Kirjoittavat hevosen omistajat Sally & Tildu
|
|
|
Post by Sally on Sept 26, 2014 7:36:06 GMT
26.9.2014
Tänään päätin aloittaa Mayn päiväkirja, vaikka tamma on jo miltein aikuinen. May on jo harjoitellut muutamia perusasioita, kuten riimun käyttöä, harjausta, jalkojen nostelua ja talutusta. Hain Mayn sisälle ja se tuli hienosti tallin ovelle asti. Se pysähtyi ovelle ja ei aluksi halunnut tulla sisälle. Otin riimusta kiinni ja yritin houkutella sitä tulemaan pois oven suusta sisälle. Nuori tamma ilmeisesti näki jotain mörköjä, mutta se meni pian ohi ilman sen kummempia. Kiinnitin sen käytävälle ja harjasin sen lyhyttä karvaa varovasesti pehmeällä harjalla. Siellä täällä oli hiekkahiukkasia ja jaloissa mutajälkiä. Varsat olivat ilmeisesti innostuneet temmeltämään tarhoilla. Viimeaikoina olin harjatessa huomannut, että Mayn varsakarva alkaa lähtemään. Paikoitellen se alkaa muuttumaan harmahtavasta hyvin vaaleaan karvaan. Laskeskelin, että pian olisi Mayn 3-vuotispäivä ja silloin viimeistään nähtäisiin mikä on tamman ns. viimeinen karvaväri. Tänään vain taluttelin May:tä tallialueella, maastossa, kentällä ja maneesissa. Ovet kaipaavat selvästi vielä harjoittelua, sillä May ei niistä oikein uskalla mennä. Maneesissä se pysähteli vähän väliä ja katseli ihmeissään ympärilleen. Pieni tihkusade kuului sisälle, mutta se ei näyttänyt paljon vaikuttavan Mayhin.
|
|
|
Post by Tildu on Dec 27, 2014 11:35:16 GMT
Lumisena joulukuun aamuna astelin valtavan, mutta samalla lumoavan tallin pihaan. Tällä samaisella pihalla olin viimeksi käynyt elokuussa, kun tammani Midnight Goodbye, tutuille Minni, oli varsonut kauniin tammavarsan. Tänään olin päättänyt lähteä katsomaan miten May pärjäili ja tässä sitä oltiin. Ulkona oli pikkupakkanen ja ulkotarhoissa loimet päällään käyskenteli mitä upeimpia puoliverisia. Villivarsaani ei ulkona näkynyt, joten pujahdin sisään lämpimään talliin. Tallin sisällä pyörin ja hyörin ennenkuin löysin Mayn karsinan. May oli kasvanut valtavasti ja oli jo ihan kelpo hepan näköinen otus. Juttelin sille turhuuksia karsinan oven läpi ja May välillä vastasi niihin pienin hörähdyksin. Kerroin sille äidistään ja kuinka hänestä tulisi yhtä hieno hepo kuin Minnistä. Olin Sallyn kanssa puhunut päivää aiemmin puhelimessa ja hän mainitsi, että oli aloitellut Mayn kouluttamisen perusasioihin kuten riimun käyttöön sekä hoitamiseen. Olin samalla saanut luvan harjata Mayn ja muuten hoidella tammaa. Oli jotenkin outoa kysyä toiselta ihmiseltä lupaa harjata hevosta, jonka omistaa osittain itse. Pitäisi varmaan alkaa käydä katsomassa Maytä useammin ja tutustua oikein kunnolla, jotta se alkaisi tuntua myös omalta hevoselta. Kävin hakemassa Mayn harjat ja aloin rauhallisesti harjata tamman vaaleahkoa karvaa. Se oli tähän aikaan vuodesta aika paksua. May tuntui nauttivan harjaamisesta vaikka aluksi ihmettelikin kuka lyhyt kääpiö tuohon viereen ilmaantui säheltämään harjan kanssa. Kaviot nousivat vähän verkkaisesti, mutta nousivat kuitenkin. "Sally on tehnyt hyvää työtä kanssa", höpötin Maylle. May vaikutti rauhalliselta, mutta myös hyvin kiinnostuneelta kaikesta mitä tapahtuu. Harjauksen jälkeen jäin vielä vähäksi aikaa taputtelemaan tammaa ennenkuin vein harjat takaisin ja lähdin kävelemään takaisin omalle tallilleni. Ulkona oli alkanut sataa lunta ja kotimatkani oli melkein kuin jostain jouluelokuvasta.
~Tildu
|
|